Psykisk Stress – Kamp eller Flykt Beteende

“Kamp-eller-Flykt”

Några av de tidigaste arbetena om stress (ledd av Walter Cannon 1932) konstaterade förekomsten av den välkända kamp-eller-flykt lösningen. Hans arbete visar att när ett djur får en chock eller uppfattar ett hot frisätter det snabbt hormoner som hjälper den att överleva.

Dessa hormoner hjälper oss att köra snabbare och kämpa hårdare. De ökar hjärtfrekvens och blodtryck vilket ger mer syre och blodsocker för att driva viktiga muskler. De ökar svettningar i ett försök att kyla dessa muskler, och hjälpa dem att effektivt.

De avleder blod från huden till kärnan i våra kroppar och minska blodförlust om vi är skadade. Dessa hormoner hjälper oss att fokusera vår uppmärksamhet på hotet och utesluta allt annat. Allt detta förbättrar avsevärt vår förmåga att överleva livshotande händelser.

Makt, men liten kontroll …

Tyvärr medför denna mobilisering av kroppen för att överleva också negativa konsekvenser. I detta läge är vi, ängsliga, nervösa och irriterade. Detta minskar vår förmåga att arbeta effektivt med andra människor.

Med darrande och ett bultande hjärta kan vi ha svårt att utföra exakta kontrollerade färdigheter. Och intensiteten i vårt fokus på överlevnad stör vår förmåga att göra bra bedömningar som grundar sig på utnyttjande av information från många källor. Vi att stressen medför sämre förmåga att fatta goda beslut.

Det är lätt att tro att detta kamp-eller-flykt beteende, eller adrenalinsvar, endast utlöses av uppenbart livshotande fara. Tvärtom senaste forskningen visar att vi upplever kamp-eller flykt beteenden i så enkla situationer som när vi bara stöter på något oväntat.

Situationen behöver inte vara dramatisk: Vi människor upplever det här beteendet när vi är frustrerade eller när vi avbryts, eller när vi upplever en situation som är ny eller på något sätt utmanande. Denna hormonella, kamp-eller-flykt är en normal del av vardagen och en del av den dagliga stressen. Ofta med en intensitet som är så låg att vi inte märker det.

Det finns väldigt få situationer i det moderna arbetslivet där detta flykt-eller svar är användbart. De flesta situationer gynnas av en lugn, rationell, kontrollerad och socialt känslig metod.På stresskliniken.se finns många olika tekniker för att hålla detta kamp-eller flykt beteende under kontroll och därmed minska risken för stress.

Stresskliniken-utmattningssyndrom-.jpg
Föregående